Monday, April 09, 2007

Ayacucho

Ayacucho, en litt annerledes paaske!

3 april-6 april
Familien vi bodde hos var helt utrolig hyggelige, de hjalp oss med alt vi pekte og spurte om. Hadde vi lyst paa mat kunne vi faa hva vi enn hadde lyst paa :) Til frokost fikk vi middag ( er det bare i Norge vi vil ha brod til frokost??). Vi savner det litt. Spesielt jeg, tenk alt paalegget vi har. Jeg maa jo alltid dele alle skivene for at det skal gaa opp med hverandre hjemme ;). Den dagen Elisabeth ble tatt ut i hagen og sett paa ettermiddagens maaltid gikk det for langt for oss begge. De skulle ha hamster, de sode smaa. De skal visst vere noe av det mest naeringsrike kjottet. Ikke vet jeg, men vi slapp unna heldigvis!! Vi lagde paaskeegg til oss selv og koste oss med det :)

Semana santa var den store paaskefestivalen som satt preg paa hele byen. Vi folte oss litt malplaser for festivalen hadde jo mest et kristen budskap. Hovedplasaen i byen var presentert av forskjellige grupper og organisasjoner, de tegnte fine potretter utav te fra jungelen. De laa paa alle fire for aa faa det hele i boks. Paa kvelden var det parade med Jesus og Maria. Paraden gikk over tegningen, skjonte ikke helt vitsen med det? De hadde jo jobbet saa mye med det.Naar paraden var ferdig var det litt mye knuffing, alle skulle jo ut av omraadet paa en gang. Mitt kamera ble stjaalet og jeg tror aldri jeg har vert saa bitter, sinna og trist paa en gang. Dette var tredje gangen det skjedde med meg paa turen, og bildene paa minnekortet faar vi aldri tilbake. Kameraet var en maaned gammelt :(. Jeg kunne skrevet mye om dette, men kort og godt kan dette sies...

- Det var visst fem mannfolk som planlegge aa robbe meg uten at jeg visste det.
- Jeg fikk annmeldt det til politiet, takket vere to damer som snakket engelsk fra Lima.
- Dagen etterpaa var det en som provde aa robbe meg igjen, men jeg tok han paa fersken!
- Politiet er svert korrupt!
- En politimann vill hjelpe oss med aa finne et tyvmarked hvor det kunne befinne seg, men vi kunne ikke snakke om dette paa politistasjonen. Vi fikk ikke med oss noe av dette, for vi kan jo ikke spansk :).
- Vi skulle dra videre for det saa ikke ut som noe kom til aa skje, jeg ble fortalt at kameraet mitt kom nok til aa bli fraktet til Lima og solgt paa et stort skummelt tyvmarked der.
- Naar vi fortalte at vi skulle dra videre inviterte sjefene paa politistasjonen oss paa ol, de ville ikke at vi skulle dra.. Rareste situsjonen i universet!!
- Jeg vil bare ha kameraet mitt igjen jeg! Vi har ikke noen bilder fra Huankayo og Ayacucho, de er hos skurken!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home